22 juli, 2012

The berenkuil episode || - paragraaf 2, Het grote gedoe


In paragraaf 1 kon je lezen wat de berenkuil een beetje inhoud en wat onze plannen waren voor de sessie. Ook kon je lezen dat de titel van dit artikel “het grote gedoe” ging heten. Maar werd het wel een groot gedoe? Misschien gaat het allemaal wel heel simpel. Nee “het grote gedoe” precies de goeie titel! Het begint namelijk allemaal maandag…


Het regent, regent, regent en het regent. De hele dag, nee zelfs de hele week. En na regen komt op het kanaal stroming. Tja daar moesten we dan maar mee leren leven, want dat was niet het grootste probleem. Nee de regen dat was een groot gedoe.

Maandag wordt er de hele dag overlegt. Er wordt gebeld, ge-sms’t en gediscussieerd. Zullen we gewoon door de regen gaan? Alles zal dan wel zeik nat worden. Maar we zullen wel moeten, want ophouden met regenen zal nog een paar dagen duren. Alle spullen worden zoveel mogelijk waterdicht gemaakt en de regenpakken worden aangetrokken. Kom maar op regen! 

Om 8uur spreken we bij de boot af. Snel gooien we alle spullen erin en bedekken we het met een zeil. Ik vaar en Bastiaan en Stijn lopen naar de stek toe. En ja het regent nog steeds. Aangekomen bij de stek pakken we snel de tenten en de paraplu’s uit. Aan de regen zijn we nu wel gewend en we zetten alles op. Loodjes vliegen door de lucht en de boot maakt overuren. We hebben haast want we hebben er vertrouwen in, veel vertrouwen. En dat was niks voor niks. Als Bastiaan zijn 2de hengel wil uitvaren loopt zijn andere hengel al af. Ik pak de hengel op en zet druk. Het voelt raar aan, niet vast maar ook weer wel. Ik geef de hengel aan Bas en die vaart er heen. De lijn scheurt ergens langs maar schiet er al snel van los. Maar helaas, als Bas weer contact heeft met de vis schiet die los. Zonde maar er is nog zat tijd over voor nog een paar kansen zal je denken. 

’s Avonds en ’s nachts zitten we onder de paraplu’s. Als het even droog is zie je ons buiten de paraplu’s maar helaas kwam dat niet veel voor. Behalve rond 1uur, ik was wel verplicht me hengel ging er als een gek vandoor! Ik pak me hengel op en zet druk. Het is hier lastig drillen. Een groot gedeelte voor de kant is namelijk 1meter en ondieper. Maar na een stevige dril krijg ik hem boven het schepnet zodat Stijn hem kan scheppen. En wat! Een prachtige spiegel ligt in het netje. Snel maken we alles gereed en kunnen we hem wegen plus wat foto’s maken. 23pond blijkt die te wegen. En wat is die mooi!




Ik gooi weer in en we zitten nog even buiten na te praten. De volgende run komt ’s ochtends. Ik schiet me tent uit maar ben te laat Bastiaan heeft mijn hengel al in zijn hand. Ik neem hem over maar dat kon ik beter niet doen. De vis schiet op de rand van het talud los. Jammer en knoop er snel een nieuw koud snoep van Martin aan. Ik gooi de hengel uit en kruip me tent weer in. Kort hierna schreeuwt mijn ontvanger het alweer uit. Ik ren naar mijn hengel toe en pak hem op. Als ik naar links kijk ligt daar Bastiaan onder de paraplu. Ik zeg hem goeiemorgen en kort daarna vloeien er rare woorden uit mijn mond. De vis schiet weer op het talud los. Pfff… hoe zal dit komen? Andere hoek van de lijn? Of gewoon 2x slecht gehaakt? Bij de volgende dril gaat het wel goed. Naja Bastiaan schept de vis en heeft dorst. Hij pakt een blikje en het spiegeltje ziet zijn kans en zwemt het schepnet uit. Had waarschijnlijk geen zin in een fotootje.

Wat een actie allemaal!
s’ Middags weer een run met een stevige dril als gevolg. Maar als ik denk dat die nu wel moe is komt die vast te zitten. Stijn en ik springen de boot in maar helaas. Aangekomen waar die vast zit zien we een grote flank van waarschijnlijk een spiegel weg zwemmen. Ik kon wel janken, maar ja wat doe je er aan? Snel uitgooien maar weer. Het duurde even maar weer schreeuwt me pieper het uit. En dit keer geen problemen gelukkig maar wel een mooie schub in het netje. 21pond en een flinke lengte. 




Aan de linker kan is het rustig met de runs. Bastiaan en Stijn zoeken nieuwe stekken op en gaan wat dieper liggen. Misschien dat het dan wel lukt. Bij Bastiaan helaas niet, bij Stijn wel. De ene run na de ander krijgt die te voorduren. Er schieten helaas wat vissen los maar uit eindelijk weet die er ook 3 op de kant te krijgen. Zoals de eerste. 25pond zwaar maar we hadden liever gehad dat die 15pond was. Waarom? De buik, die bestaat niet uit 100% karpervlees. Nee, maar uit water. Zonde, maar ja wat doe je er aan. We zijn geen karperdokters. De andere 2 karpers zijn gelukkig wel gezond. Ja dat waren ze zeker en wat een dril gaven ze. Stijn heeft er nu nog spierpijn van. 







Bij mij bleef het de gehele nacht plus ochtend stil. Kwamen ze nu opeens van links? Wie het weet mag het zeggen. Maar tot nu toe laat ik het hierbij. Moet nog onderlijntjes knopen, want maandag nacht zijn Stijn en ik weer bij de Berenkuil te vinden. Of we wat gaan vangen? U leest het in paragraaf 3.

Vangze!
Jordy

Hier nog wat filmpjes:

1 opmerking :